Ydelser

Generelt                       

Alle mine ydelser er baseret på mine 14 års praktisk arbejde med outsourcing af applikations-udvikling og vedligeholdelse, og vil adressere følgende overordnede erfaringer:

  • Succes i IT applikations-outsourcing handler primært om ledelse og samarbejdskultur
  • Ledelse: Jo stærkere daglig ledelsesmæssig involvering og support, jo mere effektivitet og kvalitet
  • Samarbejdskultur: Skal (mellem medarbejderne) baseres på en anerkendende og tillidsfuld tilgang med en åben, ærlig og direkte kommunikation. Kontrol er godt, men tillid er billigere
  • Dette skal tænkes igennem inden kontraktforhandlingerne og indarbejdes i kontakten
  • Tænk stort – start småt med et pilotprojekt
  • Overvej nøje hvilke kompetencer, der forsat er brug for internt
  • Se ikke kun outsourcing som en økonomisk gevinst – også fleksibilitet og kvalitet

Eksempler på cases, hvor jeg kan hjælpe jer

  • I har en eller flere af følgende udfordringer med jeres eksisterende outsourcing:
    • SLA’erne er altid grønne, selvom forretningen ikke er tilfredse
    • Udviklerne er ikke pro-aktive og de forstår ikke vore forretning
    • Software er ikke testet før aflevering, og udviklingen tager lang tid
  • I skal igang med at undersøge muligheder for outsourcing, og skal derfor overveje:
    • Hvad kan med fordel outsources
    • Egen intern organisation
    • Samarbejdsform
    • Parametre for valg af leverandører i forhold til de opgaver der outsources

Rådgivning

I definerer naturligvis hvilke områder, hvor I ønsker min rådgivning og support, men det kunne være indenfor nedenstående områder:

  • Selve outsourcing kontrakten og implementeringen af denne: Tænk den operationelle implementering og styring af outsourcing aftalen ind i kontrakten
  • Implementering af kapacitetsmodel gennem pilotprojekt: Denne model har jeg langt de bedste erfaringer med. Lad sammen definere et pilotprojekt med tilhørende målelige succeskriterie, så I kan vurdere benefit
  • Optimering af nuværende outsourcing: Udarbejdelse af analyse af jeres nuværende outsourcing setup indeholdende operationelle anbefalinger til optimering, og efterfølgende support af implementeringen af disse

Sparring & Support

  • IT-projektledere, der har deltagelse af outsourcing ressourcer: Det er stor forskel på at være projektleder for egne af virksomhedens medarbejde, og på projektdeltagelse af udenlandske og eksterne personer.
  • Egne ledere, der har det daglige ansvar for aftalen og/eller outsourcing ressourcerne: Hvad enten det drejer sig om controlling af aftale gennem fastpris/SLA’er eller ledelse af medarbejde gennem en kapacitetsaftale, er der mange nye ledelsesmæssige udfordringer

Workshop

Vil indeholde mine operationelle erfaringer erhvervet gennem implementering af 5 forskellige leverandører og 3 forskellige aftaleformer indenfor blandt andet områderne:

  • Samarbejdsmodeller
  • Organisationsstruktur, herunder egne organisation
  • Kompetencer og roller (internt og eksternt)
  • Kultur
  • Kommunikation
  • Projektledelse med brug af offshore ressourcer
  • (Fjern)Ledelse og motivation
  • Valg af leverandør
  • Kapacitetsstyringsmodel
  • Valg og opfølgning af SLA’er og/eller KPI’er
  • Outsourcing eller ej

 

 

Profil
Kontakt

John Schmidt

23348179

john@schmidt-it-consulting.dk