Generelt
Alle mine ydelser er baseret på mine 14 års praktisk arbejde med outsourcing af applikations-udvikling og vedligeholdelse, og vil adressere følgende overordnede erfaringer:
- Succes i IT applikations-outsourcing handler primært om ledelse og samarbejdskultur
- Ledelse: Jo stærkere daglig ledelsesmæssig involvering og support, jo mere effektivitet og kvalitet
- Samarbejdskultur: Skal (mellem medarbejderne) baseres på en anerkendende og tillidsfuld tilgang med en åben, ærlig og direkte kommunikation. Kontrol er godt, men tillid er billigere
- Dette skal tænkes igennem inden kontraktforhandlingerne og indarbejdes i kontakten
- Tænk stort – start småt med et pilotprojekt
- Overvej nøje hvilke kompetencer, der forsat er brug for internt
- Se ikke kun outsourcing som en økonomisk gevinst – også fleksibilitet og kvalitet
Eksempler på cases, hvor jeg kan hjælpe jer
- I har en eller flere af følgende udfordringer med jeres eksisterende outsourcing:
-
- SLA’erne er altid grønne, selvom forretningen ikke er tilfredse
- Udviklerne er ikke pro-aktive og de forstår ikke vore forretning
- Software er ikke testet før aflevering, og udviklingen tager lang tid
- I skal igang med at undersøge muligheder for outsourcing, og skal derfor overveje:
-
- Hvad kan med fordel outsources
- Egen intern organisation
- Samarbejdsform
- Parametre for valg af leverandører i forhold til de opgaver der outsources
Rådgivning
I definerer naturligvis hvilke områder, hvor I ønsker min rådgivning og support, men det kunne være indenfor nedenstående områder:
- Selve outsourcing kontrakten og implementeringen af denne: Tænk den operationelle implementering og styring af outsourcing aftalen ind i kontrakten
- Implementering af kapacitetsmodel gennem pilotprojekt: Denne model har jeg langt de bedste erfaringer med. Lad sammen definere et pilotprojekt med tilhørende målelige succeskriterie, så I kan vurdere benefit
- Optimering af nuværende outsourcing: Udarbejdelse af analyse af jeres nuværende outsourcing setup indeholdende operationelle anbefalinger til optimering, og efterfølgende support af implementeringen af disse
Sparring & Support
- IT-projektledere, der har deltagelse af outsourcing ressourcer: Det er stor forskel på at være projektleder for egne af virksomhedens medarbejde, og på projektdeltagelse af udenlandske og eksterne personer.
- Egne ledere, der har det daglige ansvar for aftalen og/eller outsourcing ressourcerne: Hvad enten det drejer sig om controlling af aftale gennem fastpris/SLA’er eller ledelse af medarbejde gennem en kapacitetsaftale, er der mange nye ledelsesmæssige udfordringer
Workshop
Vil indeholde mine operationelle erfaringer erhvervet gennem implementering af 5 forskellige leverandører og 3 forskellige aftaleformer indenfor blandt andet områderne:
- Samarbejdsmodeller
- Organisationsstruktur, herunder egne organisation
- Kompetencer og roller (internt og eksternt)
- Kultur
- Kommunikation
- Projektledelse med brug af offshore ressourcer
- (Fjern)Ledelse og motivation
- Valg af leverandør
- Kapacitetsstyringsmodel
- Valg og opfølgning af SLA’er og/eller KPI’er
- Outsourcing eller ej